Perineale hernia? Iemand ervaring?

R
Remyjuke Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik neem contact met jullie op omdat ik op zoek ben naar ervaringen van mensen van wie de hond een operatie heeft gehad voor een perineale hernia.

Mijn Duitse herder Juke is 9 jaar oud. Sinds een paar maanden heeft hij moeite met poepen en hij jankt het uit als hij zijn behoefte doet.

De eerste keer schreef de dierenarts cortisonen voor, wat heel goed hielp. Maar zodra we ermee stoppen, begint het weer van voren af aan.

Dinsdag ben ik naar de dierenarts gegaan omdat mijn hond pijn had en het uitschreeuwde tijdens het poepen. Ze zei dat we een operatie koste wat het kost moesten vermijden omdat het geen kleine ingreep is. Op een gegeven moment had ze het weer over cortisonen, dus vroeg ik of dat op de lange termijn niet schadelijk is. Daarom heeft ze nu een vergelijkbare behandeling voorgeschreven.

Maar ondanks alles begint mijn Duitse herder weer te janken als hij zijn behoefte doet.

Ter info: hij is gecastreerd. Dinsdag heeft de dierenarts bloed geprikt voor zijn lever en dergelijke, en alles was helemaal in orde.

Is de operatie riskant gezien zijn leeftijd? Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Ik heb vaak gelezen dat bij een mislukking een nieuwe operatie nodig is.

Als jullie ervaringen hebben, hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mariieer Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik deel mijn ervaring even voor het geval dat, ook al is dit een oud topic.

In 2020 heb ik een hond van 12 jaar geadopteerd die in 2016 was geopereerd aan een perineale hernia. Hij is daarna gecastreerd en de operatie had € 650 gekost.

In zijn geval had de operatie niet goed gehouden, want toen ik hem adopteerde (na het overlijden van zijn baasje) merkten we na een week dat hij een bult rechts van zijn anus had en dat hij niet zelfstandig kon poepen.

Na overleg met de dierenarts werd bevestigd dat de operatie niet was geslaagd, maar gezien zijn leeftijd werd het afgeraden om hem weer onder het mes te laten gaan. De enige oplossingen waren om zelf voor hem te koken zodat zijn ontlasting zacht bleef, en om hem te helpen bij het poepen, omdat zijn ontlasting zich ophoopte in een soort zakje rechts van zijn anus. Wanneer het daar dik en hard was, wist ik dat hij moest poepen. Hij ging dan in de houding staan en ik duwde op die bult om hem te helpen persen en de ontlasting eruit te krijgen. Het was niet ideaal, vooral omdat hij alleen mij vertrouwde voor dit klusje. Maar we hadden ook laxeermiddelen voor de zekerheid. 

Het kostte maar 30 seconden, zo'n 2 à 3 keer per dag, en het hielp hem goed. 

Ik praat in de verleden tijd omdat mijn kleine Filou ons bijna drie maanden geleden op 17-jarige leeftijd heeft verlaten, na een beroerte en nierfalen. Maar in ieder geval, mocht je in dezelfde situatie zitten: het is misschien niet het leukste werk om elke dag van het jaar aan de billen van je hond te zitten, maar ze kunnen er prima mee leven. Ik heb het 5 jaar lang gedaan en hij heeft er nooit onder geleden of over geklaagd. Het was een echte vertrouwensband en een nieuwe operatie was sowieso geen optie meer. 

Sterkte allemaal!

Vertaald Frans
    J
    Jocelyne1111 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Superbedankt voor al deze details.

De dierenarts heeft ons niet echt veel info gegeven: alleen dat het een perineale hernia is die geopereerd moet worden en de prijs.

Nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    S
    Sacrily Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jocelyne111

In België heb ik 1200 € betaald, plus 300 € voor het onderzoek voor de operatie. Je moet weten dat hij een dubbele perineaalbreuk had en dat de blaas was verschoven.

Hij heeft drie soorten ingrepen gehad: de 1e was het plaatsen van een matje. Bij de 2e is de dikke darm aan de spier vastgezet (zoiets in die geest), en bij de 3e hebben ze de darm weer strak getrokken (een beetje hetzelfde idee als een afzakkende sok die je weer omhoog trekt over je kuit 😅 "uitleg van de chirurg").

Ik heb hem cortisonen gegeven, maar het probleem was al te ernstig. Dus afgezien van wat urineverlies door de cortisonen heeft het niet veel uitgehaald.

En na dit alles kan mijn grote pluizenbol nog steeds niet op zijn gemak zijn behoefte doen 🥺

Veel sterkte!

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Mijn Swingy heeft een hernia gehad en is met spoed geopereerd. Hij gilde het uit van de pijn bij het doen van zijn behoefte en de dierenarts was bang dat het nog erger zou worden

De operatie was een succes, ondanks zijn leeftijd: het was echt een kwestie van leven of dood voor hem. Er was geen andere keuze

De operatie is inmiddels 10 jaar geleden en kostte me destijds € 600

Heel veel sterkte voor jou en je lieverd

Vertaald Frans
    J
    Jocelyne1111 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn hond heeft een perineaalbreuk.

De ene dierenarts zegt dat hij snel geopereerd moet worden.

Een andere zegt dat de operatie best een paar maanden kan wachten en dat goed in de gaten houden ook kan volstaan. Dan moeten we nog zien of een operatie uiteindelijk wel nodig is.

Hebben jullie hier advies over of ervaring mee?

Wat hebben jullie betaald voor zo’n operatie?

Ik heb gelezen dat cortisonen zouden kunnen helpen, maar geen van beide dierenartsen heeft daar iets over gezegd.

Vertaald Frans
    S
    Sacrily Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn lieve grote pluizenbol van 9 jaar heeft net zijn 3e operatie achter de rug, en op het moment dat ik dit schrijf is de laatste een maand geleden.

Ik weet niet zeker of het probleem echt is opgelost, want ik voel een grote harde bult bij zijn kontje, net als vóór de operatie!! Maar hij heeft geen pijn, het is alleen weer lastig met poepen 😔. De afspraak bij de dierenarts staat alweer gepland... alweer...

De chirurg zei dat 'zachte poep' de enige echte behandeling is, zowel vóór als na de operatie. Ik geef hem bij elke maaltijd lactulose.

Ik wens je veel sterkte!

Vertaald Frans
    Segnorita88
    Segnorita88 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij mij boden ze niets anders aan dan een operatie, omdat de hernia uiteindelijk door het perineum is gebroken en de blaas naar buiten probeert te komen... De risico's zijn veel groter als je niets doet, omdat alle organen zoals de blaas, darmen, prostaat enz. uiteindelijk door de opening naar buiten kunnen komen... Levenslang cortisone is misschien niet zo best voor het hart? Of voor andere systemen in het lichaam? Maar ik ben helaas geen dierenarts om je te informeren, en ook geen chirurg. Ik wens je heel veel succes met je harige vriendje. Ik leef echt met je zorgen mee, want ik maak er zelf op dit moment ook veel mee.

Vertaald Frans
    Segnorita88
    Rapporteren

Helaas raden ze me nu toch een operatie aan. Wat ik alleen niet snap: afgelopen dinsdag was ik met mijn Duitse herder bij de dierenarts en toen zei ze nog dat levenslang aan de cortison minder riskant was dan een operatie, gezien zijn leeftijd.

En nu verandert ze ineens van mening en geeft ze middelen die wel vergelijkbaar zijn, maar vast minder effectief dan Dermipred (de echte cortison).

Donderdagochtend jankte hij het uit toen hij in huis zijn behoefte probeerde te doen. Ik ben meteen teruggegaan en kreeg de assistente te spreken, die de dierenarts heeft gebeld omdat ze eigenlijk een vrije dag had.

Ze zei dat ik gewoon door moet gaan met wat hij nu krijgt. Ik heb nog gevraagd of hij niet gewoon weer echte cortison (Dermipred) kan krijgen, omdat dat eerder heel goed hielp, maar volgens haar heeft dat geen zin omdat dit hetzelfde werkt.

Kennen jullie deze medicijnen: Fungiconazol en Modulis? Volgens hen is de combinatie van die twee vergelijkbaar met Dermipred.

De dierenarts zei dinsdag dat de behandeling 4 maanden duurt. Wat denken jullie, duurt het even voor je resultaat ziet of werkt het juist heel snel?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    Segnorita88
    Rapporteren
    Mijn Juliette, een chihuahua van 10 jaar, is 4 maanden geleden geopereerd aan een perianaalbreuk. Omdat het bekkenperineum te zwak was, ondanks de reconstructie met de dijspier, is het helaas weer teruggekomen... Na slechts 4 maanden is de blaas voor de tweede keer via de dij naar buiten gekomen. Ze moet nu opnieuw onder het mes... Maar dit keer gaan ze de blaas en de darmen aan de buikwand vastzetten om te voorkomen dat de organen weer te veel druk uitoefenen op de herstelde plek wanneer ze poept of plast. Ik hoop van ganser harte dat dit de oplossing is. Ik wil haar niet opgeven, want ze is nog zo vol leven😪.
    Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Mijn Swingy had precies hetzelfde toen hij 10 jaar oud was (een lhassa apso). Na onderzoek adviseerde mijn dierenarts een operatie, omdat dat volgens hem de beste oplossing was. Hij gilde het uit van de pijn als hij zijn behoefte moest doen, echt vreselijk om hem zo te zien lijden! Hij was niet gecastreerd, maar de dierenarts moest dit tijdens de ingreep meteen doen (ik weet de reden niet meer precies).

De operatie is uitgevoerd en dat is heel goed gegaan. Hij heeft daarna nergens meer last van gehad en het grote probleem was hiermee opgelost.

Ik wens je veel sterkte en hopelijk knapt Juke snel weer op!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!