Schilferende huid bij de testikels
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bedankt voor je reactie.
Op dit moment zie ik onder zijn oksel witte bultjes die typisch zijn voor pyodermie. Is het mogelijk dat dit ook zijn testikels aantast?
Want als ik naar de plek van de wondjes kijk, denk ik eerder aan een schaafwond of irritatie door de zanderige grond bij ons thuis. Geen van de testikels is gekrompen of iets dergelijks, en hij heeft ook geen pijn als ik het aanraak of bekijk. Het voelt aan beide kanten ook hetzelfde aan.
Ja, een product dat allergieën opwekt kan zelfs als het droog is nog voor reacties zorgen. Mijn vorige hond had ook last van allergieën en ik kreeg het pas onder controle toen ik overstapte op natuurlijke producten. Zelfs van hypoallergene producten kreeg hij nog reacties...
Toch denk ik niet dat dit bij jouw hond het geval is. Als hij allergisch zou zijn, zou hij ook op andere plekken op zijn lichaam reacties moeten hebben. In ieder geval op de plekken die in contact komen met het middel.
Als er een wondje zit en hij likt eraan, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.
Om de genezing van de wond te helpen, kun je er wat honing op smeren. Het is niet gevaarlijk als je hond het eraf likt, maar je moet het hem wel proberen te beletten zodat het middel zijn werk kan doen. Smeer de honing er dus op op een moment dat je tijd hebt om hem een uurtje of twee in de gaten te houden.
Anders kun je ook kokosolie, sheaboter of zelfs olijfolie gebruiken. Dat zijn allemaal hydraterende dingen die geen kwaad kunnen als hij het product oplikkt.
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben erachter gekomen dat ik een schoonmaakmiddel voor de vloer gebruik dat allergieën kan veroorzaken, maar geldt dat ook nog als de vloer na het dweilen alweer droog is?
Daarnaast rent mijn hond meestal als een idioot door de tuin en soms schuurt zijn achterwerk over de grond omdat hij uitglijdt. Zouden die plekjes kunnen komen door dat herhaaldelijke schuren?
Er zijn namelijk twee plekken waar hij wondjes heeft. Hij likt er soms aan, maar niet de hele tijd. Hij vertoont verder geen gedrag waaruit blijkt dat hij zich niet lekker voelt, en hij heeft nergens anders haaruitval of soortgelijke wondjes.
Ik wil er ook niet zomaar iets op smeren, dus ik laat het nu even zo.
Zou hij niet gewoon aan het verharen zijn? Dat kan namelijk schilfers veroorzaken.
Het klinkt misschien een beetje gek, maar mijn hond verhaart bij zijn testikels, vandaar dat ik eraan denk.
Voor de winter krijgt mijn hond meer haar op zijn buik en testikels, en in het voorjaar valt dat er allemaal weer uit om lekker koel te blijven in de zomer 😁
Goedenavond,
Als je verder geen andere symptomen hebt gezien, of dat nu huidproblemen op andere plekken zijn of algemene klachten (zoals jeuk of veel likken...), dan zou het contactdermatitis kunnen zijn (veroorzaakt door de ondergrond of een irriterend middel). De huid van de balzak is namelijk heel dun en kwetsbaar en staat in direct contact met de grond. Daarom kan deze makkelijk geïrriteerd raken.
Mocht je toch andere dingen gaan zien bij de testikels, zoals roodheid, bultjes, jeuk, likken... of andere tekenen op de rest van het lichaam, dan is het verstandig om even een dierenarts te raadplegen.
Groetjes,
Wadia
5 reacties van 5