Ik heb mijn kat geslagen en ik voel me vreselijk

B
Blue12 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik schrijf dit bericht omdat ik jullie mening nodig heb en even kwijt moet wat er twee dagen geleden is gebeurd met mijn kat.

Ik ben dol op mijn kat en hou echt van haar, maar die avond paste ik ook op haar zusje en ze waren samen flink aan het spoken. Ze werden om 23:00 uur wakker en zijn tot 02:00 uur 's nachts doorgegaan met dingen omgooien, vooral zware spullen zoals de krabpaal en de kattenbak. Ik was sowieso al gestrest omdat ik bang was dat ze zich zouden bezeren door al dat vallen en ik werd echt behoorlijk boos, want als student had ik de volgende dag een belangrijk examen.

Op een gegeven moment sprong mijn kat op de ladekast en toen knapte er iets bij me; ik heb haar een tik op haar neus gegeven. Normaal doe ik dat nooit, of ik tik alleen heel zachtjes op haar neus als ze iets ondeugends doet – blijkbaar een bekende techniek die ik eerder heb gebruikt en die anderen ook bij hun katten doen – maar deze keer was het echt hard. Sindsdien voel ik me enorm schuldig en ben ik bang dat ik haar pijn heb gedaan.

Ze lijkt in orde te zijn, slaapt bij me en doet zoals altijd (behalve als ik met mijn hand bij haar neus kom om te kijken of het pijn doet, dan deinst ze terug en loopt ze weg; ik besef dat ze hierdoor een traumaatje heeft), maar ik ben bang dat ze een breuk heeft, dat haar neusje gebroken is of zoiets. Ook al heb ik al naar haar neus kunnen kijken en is er niets veranderd, behalve haar geboortevlekje bovenop haar neus (ze heeft een soort streepje/gleufje op haar neus, maar ik heb de indruk dat het roder is geworden) en daar maak ik me dus zorgen om. Ik voel me ontzettend schuldig, ik neem het mezelf vreselijk kwalijk en ik heb er vannacht zelfs een nachtmerrie over gehad.

Ik heb dus jullie advies nodig om te weten of dit ernstig is, of ik naar de dierenarts moet of dat ik gewoon moet proberen te kalmeren.

Ik geef eerlijk toe dat ik midden in een paniekaanval zit terwijl ik dit schrijf, maar ik heb echt behoefte aan advies of ervaringen van anderen.

Alvast bedankt, en ik ben me er volledig van bewust dat wat ik heb gedaan fout was.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blue12

Ik zou zeggen dat het positieve is dat je echt merkt hoeveel je van dieren houdt als we lezen wat je hebt geschreven, en dat je ze nooit kwaad zou doen...

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blue_Cat

Nou, ik heb gisteren of eergisteren precies dezelfde stomme fout gemaakt met die van mij, omdat hij me nogal hard probeerde te bijten. Ik hoorde een geluid dat op een kraakje leek... Ik moet eerlijk zeggen dat ik me op dat moment rot schrok... Bang dat ik hem pijn had gedaan aan de ene kant, en bang dat ik misschien iets gebroken had aan de andere kant... Het is nu zondag... Hij lijkt oké... Ik ga hem voor de zekerheid toch maar even goed in de gaten houden... Er wordt weleens gezegd dat je een tikje op de snuit mag geven als hij probeert te bijten of te krabben, maar ik moet bekennen dat ik nu twijfel na het lezen van je antwoord... Ik leer hier zelfs nog wat bij...

Kort vraagje: je zegt dat je zelfs het aantikken van de snuit van de kat moet vermijden omdat het een extreem gevoelig deel is... Betekent dit dat je dat plekje helemaal niet mag aanraken of zelfs niet mag aaien?...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

JE SLAAT EEN KAT NOOIT, NOOIT, ONDER GEEN ENKELE OMSTANDIGHEID. Weet dat een klap op de neus hem simpelweg kan doden. En je geeft ook geen 'zachtjes' tikje; de neus is een van de meest gevoelige plekjes van een kat. 

Zolang je kat normaal ademt zonder vreemde geluiden en niet met zijn bek open ademt, kunnen we ervan uitgaan dat hij op dat moment vooral veel pijn heeft gehad, zonder verdere gevolgen behalve dan op emotioneel vlak. Probeer zijn neus niet aan te raken en laat hem met rust. Jij bent de verantwoordelijke mens, de kat is nergens verantwoordelijk voor. Maak je nu niet meer te druk, maar doe dit echt nooit meer. 

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat je hand een breuk heeft veroorzaakt is onwaarschijnlijk, je hebt hem toch geen vuistslag gegeven?

De absolute regel: je slaat een kat NOOIT!!!

Ik heb echt nog nooit gehoord van mensen die "op de neus tikken", dat is echt onzin. Of het is zachtjes en de kat ziet het als een aai, of het is hard en je kat is voorlopig bang voor je.

Als hij je echt het leven zuur maakt: investeer in een plantenspuit. Je hebt ze al voor minder dan 1 euro en het schijnt goed te werken om te voorkomen dat een kat kattenkwaad uithaalt.

(die van mij zijn perfect, dus ik heb dat ding niet nodig, lol)

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!