Ik heb mijn kat geslagen en ik voel me vreselijk

B
Blue12 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik schrijf dit bericht omdat ik jullie mening nodig heb en even kwijt moet wat er twee dagen geleden is gebeurd met mijn kat.

Ik ben dol op mijn kat en hou echt van haar, maar die avond paste ik ook op haar zusje en ze waren samen flink aan het spoken. Ze werden om 23:00 uur wakker en zijn tot 02:00 uur 's nachts doorgegaan met dingen omgooien, vooral zware spullen zoals de krabpaal en de kattenbak. Ik was sowieso al gestrest omdat ik bang was dat ze zich zouden bezeren door al dat vallen en ik werd echt behoorlijk boos, want als student had ik de volgende dag een belangrijk examen.

Op een gegeven moment sprong mijn kat op de ladekast en toen knapte er iets bij me; ik heb haar een tik op haar neus gegeven. Normaal doe ik dat nooit, of ik tik alleen heel zachtjes op haar neus als ze iets ondeugends doet – blijkbaar een bekende techniek die ik eerder heb gebruikt en die anderen ook bij hun katten doen – maar deze keer was het echt hard. Sindsdien voel ik me enorm schuldig en ben ik bang dat ik haar pijn heb gedaan.

Ze lijkt in orde te zijn, slaapt bij me en doet zoals altijd (behalve als ik met mijn hand bij haar neus kom om te kijken of het pijn doet, dan deinst ze terug en loopt ze weg; ik besef dat ze hierdoor een traumaatje heeft), maar ik ben bang dat ze een breuk heeft, dat haar neusje gebroken is of zoiets. Ook al heb ik al naar haar neus kunnen kijken en is er niets veranderd, behalve haar geboortevlekje bovenop haar neus (ze heeft een soort streepje/gleufje op haar neus, maar ik heb de indruk dat het roder is geworden) en daar maak ik me dus zorgen om. Ik voel me ontzettend schuldig, ik neem het mezelf vreselijk kwalijk en ik heb er vannacht zelfs een nachtmerrie over gehad.

Ik heb dus jullie advies nodig om te weten of dit ernstig is, of ik naar de dierenarts moet of dat ik gewoon moet proberen te kalmeren.

Ik geef eerlijk toe dat ik midden in een paniekaanval zit terwijl ik dit schrijf, maar ik heb echt behoefte aan advies of ervaringen van anderen.

Alvast bedankt, en ik ben me er volledig van bewust dat wat ik heb gedaan fout was.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Benito
    Benito Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

EEN DIER SLA JE NIET

Je kunt hem beter op heterdaad betrappen en streng toespreken, dan begrijpt hij het wel

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Werewolf

(Ja, ik ben inderdaad al een paar jaar gestopt met het vrijwilligerswerk. Ik deed voorheen wat uurtjes in de avond en het weekend, maar met een fulltime baan erbij werd dat gewoon te lastig. Als ik straks met pensioen ga — dat duurt nog wel even — ben ik zeker van plan om weer wat uurtjes te gaan helpen. De stichtingen hebben het zo hard nodig.)

Wat betreft die 'tikjes' op de neus: er zit een wereld van verschil tussen een harde klap op de neus, wat echt dodelijk kan zijn, en een heel zacht tikje tussen de ogen. Een moederpoes die haar kitten corrigeert, doet dat met haar zachte, harige pootje. Dat is totaal niet te vergelijken met de kracht en de hardheid van een mensenhand op zo’n klein lichaampje van maar een paar kilo. Ter illustratie: als een man je een draai om je oren geeft, doet dat pijn. Maar als een chimpansee je een mep geeft, kun je je nekwervels breken. Zijn hand heeft vijf keer zoveel kracht als die van een mens. Dat is precies het verschil tussen een 'tik' van een moederpoes aan haar kitten en een ongecontroleerde menselijke klap op de neus van een kat. 

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blue12

"Nou, dit klinkt misschien vreemd, maar je bericht stelt me op de een of andere manier wel gerust..."

Ik ga hetzelfde zeggen als wat Blue_Cat in een post tegen iemand zei: je kunt nog beter dit hebben dan iemand die er helemaal niets om zou geven... Je hebt natuurlijk een foutje gemaakt en twee of drie mensen hebben op je bericht gereageerd door je een beetje op je kop te geven, maar je had wel meteen de reflex om naar de site te komen voor advies... Maar je bent net als ik: je hebt tenminste iets geleerd... En geloof me: je zult nog veel meer leren door op deze site te blijven komen... En je kunt later zelfs de dingen die je hebt geleerd weer aan anderen doorgeven... Wat zeker is, is dat je van dieren houdt, zoals ik je al eerder zei... Ik denk zelfs dat je een echt moederinstinct hebt... En ik denk dat je een goede moeder zult zijn op de dag dat je kinderen krijgt... Ook al wijk ik hiermee een beetje af van het onderwerp... Lol

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Blue_Cat

"...Toen ik vrijwilliger was bij een stichting, had een kerel zijn kat gedood door hem een harde klap op zijn neus te geven. Die klap veroorzaakte een toeval en hij was heel snel dood."

Zo, dat is niet niks!... 🤔

Maar geldt dat ook voor een kitten dat te vroeg uit het nest is gehaald en de neiging heeft om te bijten als je ermee speelt?... Ik neem aan van wel... Want ik weet dat Laëtitia BARLERIN (een Franse dierenarts waar ik het al eerder over heb gehad) juist adviseert om in zo'n geval een klein tikje op de snuit te geven... Maar je moet wel heel hard uithalen om een kat op die manier te doden... Hij moet hem echt een enorme klap hebben gegeven...

Nou, zie je wel... Ik heb weer iets nieuws geleerd: de neus is supergevoelig en de bloedvaten lopen direct door naar de hersenen.

Maar vertel eens. Je zegt dat toen je vrijwilliger was bij een stichting... Dat suggereert dat je dat vroeger deed, maar nu niet meer... Ben je er dus mee gestopt?... Waarom eigenlijk?...

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En je tikt ook niet 'zachtjes', de neus is een van de meest gevoelige plekken van de kat.

Voor mensen is dat precies hetzelfde, ik zou het zelf ook vreselijk vinden als iemand aan mijn neus zit. En zoals hierboven al gezegd werd, kun je door te slaan een... konijn... doden... (die info heb ik van mijn oma). Ik bedoel, een konijn is best stevig, dus als je hard slaat kun je natuurlijk ook een kat doden!

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Werewolf

Klopt, de neus is echt heel gevoelig, de bloedvaten lopen helemaal door tot aan de hersenen. Toen ik als vrijwilliger bij een stichting werkte, was er een vent die zijn kat had gedood door een harde klap op z'n neus te geven. Die klap veroorzaakte een toeval en het beestje was heel snel dood. 

Om een kat te 'straffen' is een boze, zware stem (lekker overdreven doen is een aanrader) meestal wel genoeg, terwijl je met je wijsvinger vlak voor z'n kopje wijst en hem recht in de ogen aankijkt. Drie dingen waar katten echt een bloedhekel aan hebben. 

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik sluit me bij de anderen aan: een kat sla je niet, dat heeft totaal geen zin. Als een kat iets stouts doet, probeer hem dan af te leiden met iets anders, verleg zijn aandacht. Als hij echter bijt of krabt, kun je met je wijsvinger een klein tikje geven tussen de oren boven op de kop; gewoon een kort, droog tikje zoals een moederpoes doet om haar kittens op te voeden. Maar natuurlijk nooit hard, gewoon een kleine waarschuwing om te laten zien dat je het niet leuk vindt. En vooral nooit op de snuit, want dat is de meest gevoelige plek.

De plantenspuit heb ik nooit bij mijn katten geprobeerd omdat ze erg rustig zijn, maar bij mijn honden werkte het heel goed. Ik hoefde de spuitfles alleen maar te laten zien of ze werden meteen rustig.

Ik denk dat ik hem de volgende keer probeer af te leiden of dat ik breekbare spullen gewoon beter wegzet enzo... ik beloof mezelf dat ik dit nooit meer zal doen. Wat me ook zo liet schrikken van mijn eigen actie, is dat ik in mijn leven al drie katten heb gehad en nog nooit zo plotseling mijn geduld ben verloren. Ik heb het gevoel alsof ik een van die mensen ben geworden die je op tv ziet en die hun dieren schaamteloos slaan, ik walg echt van mezelf. 

Kortom, ik doe het nooit meer.

Bedankt voor je reactie =)

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Blue_Cat

Nou, ik heb gisteren of eergisteren dezelfde stommiteit begaan met die van mij, omdat hij me behoorlijk hard probeerde te bijten. Ik hoorde een geluid dat klonk als een kraakje... Ik geef eerlijk toe dat ik op dat moment echt bang was... Bang dat ik hem pijn had gedaan aan de ene kant, en bang dat ik misschien iets had gebroken aan de andere kant... Het is nu zondag... Hij lijkt in orde... Ik ga het voor de zekerheid toch in de gaten houden... Er wordt weleens gezegd dat je een klein tikje op de snuit kunt geven als hij probeert te bijten of te krabben, maar ik moet zeggen dat ik nu twijfel nadat ik jouw antwoord heb gelezen... Ik leer er zelfs van bij...

Klein vraagje: je zegt dat je zelfs het tikken op de neus van de kat moet vermijden omdat het een extreem gevoelig plekje is... Betekent dit dat je dat deel helemaal niet mag aanraken, zelfs niet om te aaien?...

Het klinkt misschien vreemd, maar je bericht stelt me op een bepaalde manier gerust. Met die van mij gaat het goed, ik heb het idee dat de roodheid boven haar neus weg is of dat ik me gewoon dingen heb verbeeld. Maar ik ga de neus van mijn kat natuurlijk nooit meer aanraken, ik laat haar gewoon en ik heb hier een goede les uit geleerd. In ieder geval hoop ik dat het goed blijft gaan met jouw kat en die van mij. 

Fijne dag en bedankt voor je antwoord.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Goedenavond,

JE SLAAT EEN KAT NOOIT, NOOIT, ONDER GEEN ENKELE VOORWAARDE. Besef dat een klap op de neus hem simpelweg kan doden. En je moet ook niet 'zachtjes' tikken; de neus is een van de meest gevoelige delen van de kat. 

Zolang je kat normaal ademt zonder vreemde geluiden en zijn bek niet opendoet om adem te halen, kunnen we ervan uitgaan dat het op dat moment vooral pijn deed (om het zo maar te zeggen) zonder verdere gevolgen, afgezien van de schrik. Probeer zijn neus niet aan te raken en laat hem met rust. Jij bent de verantwoordelijke mens, de kat is nergens verantwoordelijk voor. Maak je er niet langer druk om, maar doe het nooit meer. 

Als ik het heb over 'zachtjes tikken', dan bedoel ik eigenlijk meer een aai en ik deed het niet rechtstreeks op de snuit, maar ietsje hoger. Je weet wel, zoals wanneer je op je telefoon tikt, daar lijkt het op, en ik deed het ook niet vaak. Maar je hebt gelijk, ik ben verantwoordelijk. Ik heb haar neus niet meer aangeraakt sinds ik haar geslagen heb, maar ze lijkt in orde te zijn.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik sluit me aan bij de rest, een kat sla je niet, dat heeft totaal geen zin. Als een kat kattenkwaad uithaalt, probeer hem dan af te leiden met iets anders, verleg zijn aandacht. Maar als hij bijt of krabt, kun je met je wijsvinger een klein tikje geven tussen de oren bovenop zijn kop, gewoon een kort, droog tikje zoals de moederpoes dat ook doet om haar kleintjes op te voeden. Maar natuurlijk nooit hard, het is puur een waarschuwing om te laten zien dat je het niet leuk vindt. En doe het vooral nooit op de neus, dat is de meest kwetsbare plek.

De plantenspuit heb ik nooit geprobeerd bij mijn katten omdat ze erg rustig zijn, maar bij mijn honden werkte het heel goed. Ik hoefde de spuitfles alleen maar te laten zien en ze werden meteen rustig.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!