Pup van 2 maanden 1,5 uur gewandeld

L
Leacarre Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, (niet oordelen alsjeblieft, ik voel me al schuldig genoeg). Er kwam vandaag iets tussen, dus ik had aan een familielid gevraagd om even bij mijn Australische herder pup van 10 weken te gaan kijken. Vanavond vertelde hij me dat ze 1,5 uur hebben gewandeld (en dat de pup 'een stukje' is gedragen tijdens de wandeling)... Normaal gesproken let ik er echt supergoed op (niet langer dan 20 min). Ik heb op internet gelezen dat hij hierdoor heupdysplasie kan ontwikkelen en daar stress ik hem nu echt om. Is dit voor één keer heel erg? Kan dit gevolgen hebben? Wat kan ik doen om dit weer recht te zetten? Ik voel me er echt rot over...

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, 

Ik sluit me aan bij wat er eerder is gezegd. Die geadviseerde 20 minuten wandelen zijn echt maar een richtlijn. Sommige puppy's zijn na een paar minuten al moe, terwijl anderen juist veel meer beweging nodig hebben om hun energie kwijt te kunnen.

Wat betreft dysplasie: de risico's zitten vooral in plotselinge, belastende bewegingen die een pup regelmatig maakt (zoals springen, traplopen...). Een wandeling op een normaal tempo op een zachte ondergrond zou geen probleem moeten zijn, dus maak je geen zorgen. 

Als een pup erg actief is, moet je hem ook weer niet te veel beperken uit angst voor dysplasie. Regelmatige, niet-belastende beweging helpt namelijk bij de opbouw van spiermassa. Goede spieren helpen om het gewricht te stabiliseren en verkleinen zo juist de kans op dysplasie.
    Beweging helpt ook om overgewicht te voorkomen, wat een factor is die dysplasie kan verergeren.

Beweging is dus zeker niet verboden voor puppy's met een risico op dysplasie. Je moet het alleen goed doseren zodat het niet te belastend is (denk aan wandelen op een zachte ondergrond, zwemmen...).

Fijne avond, 

Agathe

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Meerdere keren per dag 20 minuutjes hè, niet maar één keer :) 

(Ik zeg het er voor de zekerheid maar even bij ^^) 

In het gezondheidsboekje staan soms dingen die tegenwoordig echt een beetje achterhaald zijn om te lezen, dus... tja, neem niet alles zomaar letterlijk. 

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Hij leek vanochtend geen pijn te hebben of mank te lopen, dus ik ben echt opgelucht.

Wat die 20 minuten betreft: dat heb ik overal gelezen en het staat ook in het gezondheidsboekje... Ik kijk niet op een minuutje meer of minder, maar ik probeer me wel aan die regel te houden.

Bedankt voor jullie hulp.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het geen intensieve wandeling is waarbij je de pup dwingt om bij te blijven, is dat geen enkel probleem. 

Maar een beetje rust de volgende dag is dan wel welkom. 

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi LeaCare,

Ik heb eerlijk gezegd meer moeite met een wandeling van 20 minuten dan met eentje van anderhalf uur.

20 minuten is eigenlijk gewoon een plasrondje.

Het maakt niet uit hoe lang de wandeling duurt; het belangrijkste is dat je het tempo van je pup volgt. Kijk goed naar het gedrag van je hondje om te bepalen of je naar huis gaat (wat lastig kan zijn als je te ver bent doorgelopen) of dat je even een pauze inlast.

Mijn pups zijn wel vaker een hele middag met me op pad geweest. Maar ik zat dan vaker op m'n gemak naar de omgeving te kijken terwijl de pup op de grond uitrustte, dan dat we echt aan het wandelen waren.

Waar je echt extra alert op moet zijn, is tijdens het spelen. Sommige pups weten op die momenten namelijk echt niet wanneer ze even rust moeten nemen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt docline...... dat is echt heel attent van je...

Leacarre, het is belangrijk om de pup niet te overbelasten, maar je hoeft ook weer niet met een stopwatch de wandeltijd tot op de minuut bij te houden.
    Vergeet ook de ondergrond niet, die is erg belangrijk, net als het tempo van de wandeling.
    20 minuten non-stop lopen op het asfalt is volgens mij slechter dan 30/40 minuutjes in het gras op het eigen tempo van de pup :) 

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

als hij gewoon lekker los kan lopen op een zachte ondergrond en niet het tempo van de mens hoeft te volgen, is er geen enkel probleem

(en dat verhaal over die 20 minuten is alleen bedoeld voor domme of blinde baasjes: normale mensen zien echt wel wanneer een pup moe wordt of niet; en een pup neemt vanzelf wel pauze als hij moe is, zolang een of andere idioot hem dat niet belet)

Vertaald Frans
    maelfie
    Maelfie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Volgens mij is er niks om je echt zorgen over te maken. In het ergste geval gaat hij misschien een beetje mank lopen (maar als dat mank lopen meerdere dagen aanhoudt, raad ik je aan om een afspraak te maken bij de dierenarts of een osteopaat). 

Wat omgevingsgebonden dysplasie vaker veroorzaakt, is bijvoorbeeld wanneer je pup dagelijks te lange wandelingen maakt of elke dag de trap op en af gaat...

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De ondergrond was gras, zand en bos.

Niet gerend, gewoon rustig gewandeld en een paar keer gestopt, maar goed, het was toch wel anderhalf uur.

Ik houd het vanavond en morgen even in de gaten om te zien of alles goed gaat, voor nu is het gewoon de vermoeidheid...

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Eigenlijk hangt het er maar net vanaf wat iemand een wandeling van 1,5 uur noemt ^^

Hebben ze stevig doorgelopen? Of juist op hun gemakje? Hebben ze tussendoor af en toe even gepauzeerd? 

Maar wat het antwoord ook is, zolang je puppy vanavond of morgen niet mank loopt, hoef je je voor "één keertje" echt geen zorgen te maken ^^ 

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!