Mijn hond likt mijn baby, wat betekent dit?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik vind het helemaal niet vreemd. Honden, en dan vooral moeders,
likken hun jongen in de eerste weken heel veel. Ik zie dan ook niet
in wat er zo gek aan is dat ze dat ook bij kleine mensjes doen.
Houd er wel rekening mee dat de bek van een hond flink wat verschillende
bacteriën en ziektekiemen kan bevatten. Je kunt het dus beter vermijden,
als het even kan, of de gelikte plek even wassen. Het immuunsysteem
van baby's werkt nog niet optimaal, waardoor ze gevoeliger zijn
dan volwassenen voor bacteriën en parasieten die een hond eventueel
kan overbrengen. Het risico is kleiner als de hond gezond is,
en de inentingen en behandelingen tegen parasieten op orde zijn.
Ze wil hem geruststellen als hij huilt, dat is heel natuurlijk en lief bedoeld.
Ze likt rustig maar lang... Het is een soort knuffel, een wasbeurt, een aai, enzovoort. Kortom, het komt heel liefdevol en aanhankelijk over. Ze leert de nieuwkomer in de familie gewoon kennen.
Ik kan het mis hebben, maar ik zie hier geen reden om je zorgen te maken. Bijvoorbeeld: ze gromt niet naar de baby, ze piept niet tijdens het likken, ze hapt niet, ze haalt niet uit met haar poot... En ze is heel rustig.
Als de baby huilt, likt ze hem echt heel veel!! 😆
Nou, ze likt die handen heel rustig, maar wel heel aanhoudend en lang...
Ik kan niet echt peilen wat de hond nou precies voelt... 😅
Hoi!
Is ze rustig in de buurt van de baby? Dat is een heel belangrijk punt.
Een hond likt om verschillende redenen. Likt ze op een rustige manier of is het eerder snel en fanatiek? In dat tweede geval kan het komen door stress die ze zelf ervaart, of ze doet het om te sussen omdat ze stress bij iemand anders aanvoelt...
Als ze rustig likt, is het misschien gewoon om kennis te maken. Honden likken onze handen om als het ware onze temperatuur, hartslag of emoties te peilen...
Sommige honden kunnen op die manier zelfs ziektes bij mensen opsporen, naast hun reukvermogen.
Ik zeg dit niet omdat je baby ziek zou zijn, maar puur om aan te geven dat als je hond het rustig doet, het vooral is om je baby beter te leren kennen. Een beetje zoals teefjes hun pups likken om ze te wassen, te kalmeren of iets dergelijks...
Blijf er natuurlijk altijd bij, maar als je hond rustig is, hoef je dit natuurlijke contact niet direct te verbieden (tenzij de hond natuurlijk net aan een drol heeft gelikt 😅).
Nee, ze likt er direct aan... ik vind dat maar vreemd.
Er zijn verschillende verklaringen voor, misschien vindt ze het heel lekker, of is het nieuwsgierigheid of een lekker geurtje. Als je het bij haar in de buurt brengt, komt ze dan meteen likken of deinst ze eerst even terug?
7 reacties van 7