Hoi,
Bij onze familiepoes werd in september diabetes vastgesteld toen ze 16 jaar was. Mijn vader had de taak om haar 's ochtends en 's avonds 2 IE insuline te geven. Omdat ik een weekendje bij mijn ouders was terwijl zij weg moesten, hebben ze me uitgelegd hoe ik de prik moest geven. Ik gaf haar diezelfde avond haar insulineprik, waarbij ik er goed op lette dat ik de lucht uit de spuit haalde (ze hadden me laten zien dat ik met de spuit in het flesje moest pompen om de lucht goed te verwijderen, wat ik een paar keer heb gedaan, en ik liet een druppeltje vloeistof uit de naald komen voordat ik prikte) en ik doseerde precies 2 IE. De injectie ging goed en toen ik 2 uur later naar bed ging, was er niets met de kat aan de hand. Maar ik werd om 5:30 uur 's ochtends wakker en de poes was dood. Ze was nog niet stijf, dus het was vrij recent, en ze had zich helemaal ontlast. Ik ben nog naar de dierenarts gegaan, die haar dood bevestigde en zei dat het gezien de symptomen op een hartstilstand leek. Het nieuws was erg zwaar, vooral omdat ik me schuldig voelde omdat ik die avond de zorg op me had genomen. Een paar dagen later dacht ik terug aan die avond en besefte ik dat ik één stap helemaal vergeten was! Het flesje mengen voordat ik de vloeistof opzoog! Uiteindelijk heb ik het maar één keer omgedraaid en heb ik veel met de spuit gepompt om er zeker van te zijn dat de lucht eruit was, maar ik heb het flesje niet de voorgeschreven keren rustig gekanteld om het product te mengen... Ik voel me nu nóg schuldiger: zou dit een overdosis insuline veroorzaakt kunnen hebben en tot de dood van onze poes hebben geleid? Vooral omdat een overdosis blijkbaar een hartstilstand kan veroorzaken... Maar zou het zo lang hebben geduurd voordat ze eraan overleed? Ze is pas minstens 6 uur na de injectie doodgegaan...
Alvast bedankt voor jullie reacties.