Overdosis insuline?

caoutchouc38
Caoutchouc38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Bij onze familiepoes werd in september diabetes vastgesteld toen ze 16 jaar was. Mijn vader had de taak om haar 's ochtends en 's avonds 2 IE insuline te geven. Omdat ik een weekendje bij mijn ouders was terwijl zij weg moesten, hebben ze me uitgelegd hoe ik de prik moest geven. Ik gaf haar diezelfde avond haar insulineprik, waarbij ik er goed op lette dat ik de lucht uit de spuit haalde (ze hadden me laten zien dat ik met de spuit in het flesje moest pompen om de lucht goed te verwijderen, wat ik een paar keer heb gedaan, en ik liet een druppeltje vloeistof uit de naald komen voordat ik prikte) en ik doseerde precies 2 IE. De injectie ging goed en toen ik 2 uur later naar bed ging, was er niets met de kat aan de hand. Maar ik werd om 5:30 uur 's ochtends wakker en de poes was dood. Ze was nog niet stijf, dus het was vrij recent, en ze had zich helemaal ontlast. Ik ben nog naar de dierenarts gegaan, die haar dood bevestigde en zei dat het gezien de symptomen op een hartstilstand leek. Het nieuws was erg zwaar, vooral omdat ik me schuldig voelde omdat ik die avond de zorg op me had genomen. Een paar dagen later dacht ik terug aan die avond en besefte ik dat ik één stap helemaal vergeten was! Het flesje mengen voordat ik de vloeistof opzoog! Uiteindelijk heb ik het maar één keer omgedraaid en heb ik veel met de spuit gepompt om er zeker van te zijn dat de lucht eruit was, maar ik heb het flesje niet de voorgeschreven keren rustig gekanteld om het product te mengen... Ik voel me nu nóg schuldiger: zou dit een overdosis insuline veroorzaakt kunnen hebben en tot de dood van onze poes hebben geleid? Vooral omdat een overdosis blijkbaar een hartstilstand kan veroorzaken... Maar zou het zo lang hebben geduurd voordat ze eraan overleed? Ze is pas minstens 6 uur na de injectie doodgegaan...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • caoutchouc38
    Caoutchouc38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Mijn familie zegt hetzelfde als jullie. Dat is een hele opluchting, want ik geef eerlijk toe dat mijn maag ervan omdraaide bij de gedachte dat ik de oorzaak zou zijn van de dood van onze poes. Ik heb het de dierenarts niet gevraagd, omdat dit detail me pas na de gebeurtenissen weer te binnen schoot. Maar volgens hem had het niets met haar suikerziekte te maken, het was eerder een hartstilstand die inderdaad door haar leeftijd kwam. 

Nogmaals bedankt voor de tijd die jullie hebben genomen om me te antwoorden. 

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Audreylug, de oplossing is om de injectie klaar te maken vóór je de kat pakt. 

Eens met de anderen, je hoeft jezelf niets te verwijten. 

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Volgens mij kan het vergeten van het mengen van het flesje geen insuline-overdosis veroorzaken, zolang je je aan de dosering hebt gehouden. Zeker omdat je het flesje toch één keer hebt omgedraaid en de vloeistof met de spuit hebt opgezogen, zal het middel toch wel enigszins gemengd zijn.

Gezien de hoge leeftijd van je kat en de symptomen die je beschrijft (een kat die "leegloopt"), is een hartaanval inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak. Maar die hartaanval is waarschijnlijk niet veroorzaakt door een overdosis. Een overdosis insuline zorgt meestal voor motorische problemen (onstabiel lopen), trillingen, evenwichtsverlies en tekenen van desoriëntatie. Deze symptomen zijn vaak al vanaf anderhalf uur na de injectie zichtbaar.

Ik begrijp heel goed dat het lastig is om je niet schuldig te voelen in zo’n situatie, maar ik denk echt dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat je jezelf niets kunt verwijten. 

Het is moeilijk om met die onzekerheid te blijven zitten en niet precies te weten wat de omstandigheden van het overlijden waren. Aarzel niet om dit met je dierenarts te bespreken als het op je hart drukt. 

Veel sterkte en gecondoleerd, 
    Agathe.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst gecondoleerd met je poes, ze heeft een lang en vast ook een heel mooi leven gehad.

Het insulineprotocol lijkt me behoorlijk ingewikkeld (3 keer rustig zwenken, pompen om de lucht eruit te halen, een druppeltje op de naald laten komen voor het prikken...) en dan moet je de poes ook nog in bedwang houden ondertussen. Ik denk niet dat je jezelf iets kwalijk moet nemen omdat je een stapje bent vergeten...

Bovendien heeft @melib0o misschien wel gelijk en heeft de hartaanval eerder te maken met haar hoge leeftijd dan met de overdosering.

In ieder geval veel sterkte met het vertellen van het nieuws aan je ouders.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik geloof niet dat dat een hartstilstand heeft veroorzaakt als je je gewoon aan de dosering hebt gehouden, zelfs al heb je de flacon niet goed geschud. Heb je het al aan de dierenarts gevraagd? Ik denk trouwens dat het eerder door de hoge leeftijd van de kat komt.

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!