Blijvend mank lopen na TPLO-operatie

T
Tina21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn hond, een American Shepherd van 2 jaar, heeft 6 weken geleden een TPLO-operatie ondergaan aan een achterpoot (na een gescheurde kruisband).

Deze operatie zou ervoor moeten zorgen dat hij niet meer mank zou lopen, maar dat is helaas niet het geval.

Vóór de operatie liep hij alleen mank tijdens het draven (maar niet tijdens het gewone stappen of rennen).

Vandaag de dag zet hij zijn poot bijna niet neer tijdens het draven. De chirurg vertelde me dat de röntgenfoto er perfect uitzag en dat het bot al bijna helemaal is vastgegroeid. Hij leek nogal verbaasd dat mijn hond nog steeds mank loopt tijdens het draven. Hij opperde dat hij misschien opnieuw geopereerd moet worden om de metalen plaat te verwijderen.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Kan iemand me helpen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Caro99 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn hond is op 27 juni geopereerd aan een TPLO. Ze heeft al een eerste controlefoto gehad en de dierenarts vertelde me dat alles goed genas en goed op z'n plek zat, maar sinds een paar dagen merk ik dat ze zich niet lekker voelt. Als ik aan de wond voel, heb ik het idee dat ik de onderste schroef voel zitten en als ik dat aanraak, geeft ze aan dat het pijn doet. Ik heb mijn dierenarts al gebeld en die zei dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat het normaal is, maar ik heb er geen goed gevoel over. Zeker omdat haar andere poot vorig jaar ook is gedaan en ik toen nooit een schroef of wat dan ook heb gevoeld...

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Hoi JU93

Mijn hond is nu 3 jaar en hij loopt nog steeds mank aan zijn rechterachterpoot als hij draaft. Hij heeft op dit moment echter geen artrose, hij loopt gewoon normaal en kan ook voluit rennen. Zijn levenskwaliteit is dus niet verslechterd, maar is hetzelfde gebleven als na de TPLO-operatie. Ik heb het er uitgebreid met mijn dierenarts over gehad. Ik vroeg me af of het mank lopen niet eerder door zijn patellaluxatie komt dan door de slijtage van zijn kruisbanden; die losse knieschijf was trouwens al te zien op de röntgenfoto. Maar ja, dat zal ik nooit zeker weten. In ieder geval heeft hij geen problemen met de banden in zijn drie andere poten.

Hoe dan ook, op advies van de dierenarts laat ik mijn hond niet opereren aan zijn knieschijf, want dat is een ingewikkelde ingreep en de resultaten zijn verre van zeker. Wel masseer ik op advies van de osteopaat zijn geopereerde dij als hij veel gerend heeft en hij vaker met zijn rechterachterpoot hinkelt. Ook geef ik hem een voedingssupplement om eventuele artrose te voorkomen.

Ik wil hem niet opnieuw laten lijden zolang zijn levenskwaliteit gewoon goed blijft.

Sterkte met je viervoeter.

Vertaald Frans
    Ju96
    Ju96 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Mijn hond is dus 5 dagen geleden opnieuw geopereerd om de plaat en de schroeven van de TPLO-operatie te verwijderen. De chirurg heeft zijn meniscus gecontroleerd en die blijkt gelukkig nog intact te zijn.

Vandaag loopt mijn hond nog steeds mank als hij draaft. De chirurg begrijpt niet waarom.

Ik zit dus zonder oplossing en weet niet meer bij wie ik terechtkan.

Hoi Tina, ik reageer even op dit onderwerp omdat ik in precies dezelfde situatie zit als jij.

Mijn beagle van 2 jaar loopt nog steeds mank, ondanks de TPLO en veel revalidatiesessies (hydrotherapie, laser, acupunctuur…).

Binnenkort worden de plaat en de schroeven bij hem verwijderd...

Ik wilde graag weten hoe het nu met je maatje gaat? Loopt hij nog steeds mank? Heeft het verwijderen van de plaat hem geholpen?

Groetjes

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken een hondje dat ook geopereerd was en daar moest uiteindelijk ook de plaat verwijderd worden omdat ze bleef manken.

Inmiddels loopt ze weer helemaal goed.

Na 5 dagen zou ik me nog niet te druk maken hoor. De tweede operatie is nog maar heel kort geleden, de wond trekt misschien nog een beetje...

Vergeet ook het psychologische aspect niet; je hond heeft misschien gewoon wat tijd nodig om weer te leren hoe hij zijn poot weer normaal moet gebruiken.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Hoi,

Mijn hond is 5 dagen geleden opnieuw geopereerd om de plaat en de schroeven van de TPLO-operatie te verwijderen. De chirurg heeft ook de meniscus gecontroleerd, en die bleek uiteindelijk gewoon intact te zijn.

Nu loopt mijn hond nog steeds mank als hij draaft. De chirurg snapt niet goed waarom.

Ik zit dus zonder oplossing en weet echt niet meer bij wie ik nu nog terecht kan.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Hoi,

En superbedankt voor je bericht, je uitleg en je advies.

Ik ga mijn dierenarts even bellen om zijn mening te vragen en waarschijnlijk ga ik een paar hydrotherapiesessies met mijn hond doen. Ik zal hier op de site een berichtje plaatsen om te laten weten hoe de situatie zich ontwikkelt.

De TPLO-operatie was extreem duur (1725 euro!) en daar komen nog zeker 5 sessies hydrotherapie van zo'n 350 euro bij; mijn budget is er nu wel echt doorheen. Blijkbaar is een scheurtje dat uiteindelijk leidt tot een volledige kruisbandscheur een veelvoorkomende aandoening. Er is me verteld dat het aangeboren is en dat mijn hond 60% kans heeft op hetzelfde probleem aan zijn andere achterpoot, waardoor er in de toekomst mogelijk nog een TPLO nodig is.

Dierenvrienden, ik geef jullie een goede raad: sluit vanaf de eerste dag dat je je hond in huis neemt een goede verzekering af en controleer goed of dit gedekt wordt, want het valt vaak onder de uitsluitingen. Anders heb je de kans dat een verzekering die je pas later afsluit niet uitbetaalt (wat bij mij dus het geval is).

Nogmaals bedankt aan pro véto junior.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, 

Over het algemeen hebben TPLO-operaties een heel hoog slagingspercentage (in 95% van de gevallen verdwijnt het manken). In zeldzame gevallen kan het manken aanhouden.

Toch denk ik dat het 6 weken na de operatie nog wat vroeg is om te weten of dit manken zal blijven of zal verdwijnen. Zoals je dierenarts al zei, is het bot bijna vastgegroeid, maar na 6 weken nog niet helemaal hersteld. Het herstel duurt minimaal 6 tot 8 weken en het bot heeft tussen de 8 en 12 weken nodig om volledig te genezen.
    Vermijd zware belasting van de knie (springen, rennen...) gedurende nog een paar weken en houd de ontwikkeling van het manken goed in de gaten.

Zoals je dierenarts al aangaf, kan het in sommige gevallen zinvol zijn om de plaat te verwijderen als je dier er last van heeft. 

Daarnaast is het bij een langzaam herstel mogelijk om revalidatiesessies voor te schrijven (bijvoorbeeld hydrotherapie). 

Aarzel niet om je zorgen met je dierenarts te bespreken als dat nodig is.

Sterkte, 

Agathe.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!