Mijn kat sabbelt op kleding: dekens, T-shirts... waarom?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi !!
Het 'sabbelgedrag' bij volwassen katten komt meestal door de volgende oorzaken:
- Te vroeg gespeend als kitten.
- Stress of ziekte.
- Verveling.
In al deze gevallen wil je kat zichzelf kalmeren en een veilig gevoel krijgen, net alsof hij nog bij zijn moeder is.
In je vraag geef je de leeftijd van je kat niet aan. Als het een oudere kat is, kun je het beste even naar de dierenarts gaan om eventuele ziektes uit te sluiten.
Als er geen sprake is van een ziekte, is dit gedrag op zich geen probleem. Let er wel altijd goed op dat je kat geen stukjes stof binnenkrijgt; dit kan namelijk een darmobstructie veroorzaken, wat een spoedgeval is en erg gevaarlijk kan zijn.
Het helpt vaak om veel met ze te spelen en voor extra omgevingsverrijking te zorgen, zodat ze genoeg afleiding hebben.
Groetjes.
Ik zou me daar geen zorgen over maken, de kat van mijn vriendin deed hetzelfde, en die ouwe leefde nog 14 jaar
Mijn kat sabbelt op de deken op mijn bed, bij het voeteneind zeg maar, en daarna valt ze heerlijk in slaap. Nou en? Mij maakt het niks uit, als zij er maar gelukkig van wordt... Ik vind dat we soms veel te moeilijk doen met dieren... Wij bijten op onze nagels, hebben tics, van alles! Misschien is ze te vroeg gespeend, maar het is niks ernstigs, ik ken mensen die veel erger zijn LOL
Hoi Marimoy, ik ben hier ook nieuw ☺️ Ik heb echt een superlief katje, we hebben haar langs de weg gevonden... Laatst hoorde ik haar een soort sabbelend geluid maken bij de krabpaal. Toen ik dichterbij kwam om te kijken, was ze op haar pootje aan het sabbelen, net als een baby; ik wist niet wat ik zag. Volgens mij kan het geen kwaad hoor, met die van mij gaat het in ieder geval hartstikke goed.
4 reacties van 4